Stora företag fattar ofta strategiska beslut om framtida tillväxt. Om det ska ske organiskt eller genom förvärv. Om de ska sälja mer av samma vara eller om de behöver hitta nya kundgrupper, tjänster och produkter för att nå dit de vill. I små och medelstora företag förs i många fall inte den typen av diskussioner så ofta som den kanske borde göras.

Att driva ett SME-företag kan ofta betyda att du sällan har tid att ägna dig åt strategiskt tänkande. Du kanske ofta använder uttryck som ”lever ur hand i mun”, ”släcka bränder” eller ”springer framför tåget” för att beskriva din vardag. Och när det gäller tillväxt då tänker du kanske ofta att – ja, det får bli som det blir om rätt tillfälle uppenbarar sig.

Att ta chansen när den uppstår är en av de bästa tipsen till företagare. Men har du för mycket att göra är risken du att missa chansen när den kommer. Därför är viktigt att du aktivt börjar spana efter chanser och aktivt arbeta mot de möjligheter som du ser kan ta din verksamhet till nästa nivå. Det kan därför vara en idé att varje vecka sätta av minst en halvtimme för att fundera över vad du vill med ditt företag.hogklackade-skorOm du vill att ditt förtag ska växa är det bra att börja granska vad du har och funder över hur du kan utöka det. Allt för ofta stöter vi på DBT på företag som missar att det största tillväxtmöjligheterna finns där du står: på din marknad med dina kunder. Ett bra sätt att växa är att addera liknande och/eller kompletterande varor eller tjänster till det du redan erbjuder.

Exempelvis:

  • Om du är vinimportör – komplettera med mat som passar vinet
  • Om du driver en ridanläggning - öppna butik för ridkläder
  • Om du säljer verkstadsmaskiner – se till att du utvecklar service för maskinerna

Att säkra tillgången till eftermarknad ger dig möjlighet att förlänga affärscykeln för din verksamhet. Du går då från att bara vara beroende av mer volatil nyförsäljning till att skapa långa affärsrelationer med återkommande intäkter över en längre period.

Och slutligen innan du börjar expandera – se till att du har marknadens nöjdaste kunder. Det är den bästa marknadsföringen du och ditt företag kan få.

 

New call-to-action