När det pratas om företagande är det lätt att glömma bort det allra viktigaste – kunderna. Många företag missar ofta just denna punkt och glömmer bort att nöjda kunder är fantastiska ambassadörer för verksamheten. Och bättre marknadsföring kan man inte få. Men hur gör du då för att få nöjda kunder?

Kundnöjdhet är start kopplat till kundens egna förväntningar – överträffa kundens förväntningar heter det. Men om du inte vet vilka förväntningar kunden har, så är det svårt eller nästintill omöjligt att göra kunden nöjd. Hur ska du då veta vad kunden vill ha? Svaret är enkelt – prata med dina kunder. Vad gör dem nöjda? Vad skulle göra dem nöjdare? Vad behöver du göra för att möta deras förväntningar? Många kunder kan ofta mörka att det faktiskt inte är helt nöjda. I dessa samtal är målet att locka fram det – innan deras likgiltighet omvandlas till missnöje.

Tydlighet och enkelhet vinner alltid i längden. Och om något skulle hända och du får svårt att hålla dina kundlöften – hör då av dig proaktivt till kunden och säg som det är._P2A9249Nästa tips är för att få nöjda kunder är minst lika enkelt. Bygg din verksamhet på principen om transparens och proaktivitet i kundinteraktionen. Undvik avtal med för mycket finstilt och asterisker. Tydlighet och enkelhet vinner alltid i längden. Och om något skulle hända och du får svårt att hålla dina kundlöften – hör då av dig proaktivt till kunden och säg som det är. Chansen är mycket större att kunden förstår och har överseende om du är transparent, än om du skulle köra på och hoppas att det funkar ändå. Sådant beteende leder ofta till missnöje. Strutstekniken att köra ned huvudet i sanden har sällan lyfts fram som en vinnande strategi.

Slutligen, dela med dig av dina ambitioner och inkludera dina kunder i din affärsutveckling. Var öppen med kunden att du jobbar för att denne ska bli så nöjd att den slutligen vill tipsa andra om dig och ditt företag. På så sätt kan du dra in x antal nya kunder. Då jobbar ni plötsligt som ett team. Du kommer bli förvånad över hur många av dina kunder som kommer vara väldigt välvilligt inställda till att hjälpa dig stärka ditt erbjudande och din verksamhet.