Alla digitala marknadsföringskanaler har sina fördelar, men sociala medier tar allt större utrymme i företagens marknadsplaner. Under många år har Googles avancerade annonsplattformar dominerat, men även Facebooks verktyg blir alltmer effektiva för att nå en ökad generering av leads. Här ger vi några konkreta tips så du kan komma igång.

Den sociala aspekten i fokus

Eftersom Facebook från början var en social kanal har det varit viktigt för jättebolaget att inte tappa fokus på sin huvuduppgift – att hjälpa vänner och familj hålla kontakten. Facebooks algoritmer prioriterar delvis sociala interaktioner framför traditionella annonser. Det betyder att det är extra viktigt för annonsörer att målgruppsanpassa sina inlägg och fokusera på engagerande innehåll.


Med rätt prioriteringar kan annonsering på Facebook vara mycket kostnadseffektiv och du når du många personer i en specifika målgrupp till en relativt låg kostnad. Nackdelen är att du vanligtvis inte når dem vid en tidpunkt då de står i begrepp att köpa något. Men genom att publicera rätt typ av sponsrade inlägg kan du ändå få bra effekt, inte minst i form av ökad varumärkeskännedom och lojalitet.

Sponsrade inlägg - så här gör du:

  • När du har ett färdigt inlägg du vill nå ut med är det inte svårare än att klicka på knappen "Marknadsför inlägg" i anslutning till själva inlägget på din företagssida.
  • Nästa steg är att välja målgrupp och budget – och här lönar det sig att tänka igenom alternativen. Det är viktigt att du når ut till rätt individer och med Facebooks målgruppsegmentering har du stora möjligheter att anpassa målgruppen med utgångspunkt i plats, ålder, kön och intressen.
  • Du kan också välja att rikta inlägget till personer som redan gillar din sida (och deras vänner), samt om du vill använda en knapp för interaktion, d.v.s. "Läs mer", "Köp nu", eller länka till en e-shop.
  • Din budget kan enkelt anpassas efter hur många du vill nå ut till och vad som är syftet med det sponsrade inlägget. Om målet är stor spridning är det vanligtvis bäst att använda betalningsmodellen CPM (kostnad per tusen visningar). CPC (kostnad per klick) är bättre lämpat för konverteringsfokuserade annonser (försäljning eller annan aktiv interaktion), eftersom du bara betalar när någon klickar på annonsen.

Som nybörjare på Facebookannonsering är det en bra idé att börja med en smal målgrupp och en mindre budget för att få en uppfattning om vilket resultat du kan förvänta dig. Facebook har bra videos online för att lära dig hur du använder deras verktyg. Du kan även bli certifierad i deras olika program och öka kompetensen som digital marknadsförare.

FaceBook Hemsida

"Med tiden får du intressant data som indikerar om du är på rätt väg och vad det givit företaget i form av ökad försäljning. Du kan även testa olika budskap och jämföra vilka inlägg som presterar bäst. Det gör att du får värdefulla insikter om din kundgrupp som hjälper dig att skapa engagerande innehåll."

Annika Vangstad, CMO på DBT

 

Glöm inte mätning och uppföljning

För att ta reda på hur ditt sponsrade inlägg presterat kan du när som helst klicka på knappen "Marknadsför inlägg" igen. Här ser du hur många personer du nått ut till och hur många som interagerat med ditt inlägg. Med tiden får du intressant data som indikerar om du är på rätt väg och vad det givit företaget i form av ökad försäljning. Du kan även testa olika budskap och jämföra vilka inlägg som presterar bäst. Det gör att du får värdefulla insikter om din kundgrupp som hjälper dig att skapa engagerande innehåll.

Sammanfattning – fyra enkla tips:

  • Marknadsför bara inlägg som du tror har goda möjligheter att väcka intresse hos målgruppen.
  • Börja med en smal målgrupp och liten budget.
  • Välj CPM för att nå ut till fler och CPC när konvertering är målet.
  • Håll koll på statistiken för att ta reda på vad som fungerar bäst.
  • Testa olika budskap och lär dig vad som funkar bäst.

Stort lycka till!

DBT finns här som din tillväxtpartner

Vi på DBT möter många små och medelstora företag där digitalisering av verksamheten givit företaget stark tillväxt. Boka digital möte med oss när det är dags att finansiera nästa steg i bolagets tillväxtresa.