5 min läst

LinkedIn har kommit att bli en av de mest kraftfulla digitala marknadsföringskanalerna när det kommer till B2B marknadsföring. Med rätt strategi så har du möjlighet att nå ut till både befintliga och potentiella kunder.  Här listar vi några konkreta tips för att komma i gång och lyckas med din marknadsföring på LinkedIn.

Ha en optimerad profil

 

Din och ditt företags profil är en viktig representation av företaget - det är ansiktet utåt. Det är därför viktigt att ha en uppdaterad och optimerad profil. Det du behöver tänka på är:

  • Profilbilden: Till företaget bör du använda logotypen och till din privata profil använd ett högupplöst porträtt.
  • Omslagsbild: Var kreativ - men tänk på att bilden på något sätt ska representera företaget och dess tjänster. Tänk på att använda rätt format (1535 x 768 pixlar) och bilder av bra kvalitet.
  • Informationen: Var noga med att all information som adress, webbplats och telefonnummer är uppdaterad och stämmer.

 

Utnyttja algoritmen

 

LinkedIns algoritm -  det vill säga deras metod för rangordna, filtrera och organisera innehållet, skiljer sig något från andra sociala medier. Genom att ha en förståelse för hur den fungerar kommer du kunna utnyttja den för att skapa betydelsefull räckvidd för företagets sida och innehåll. 

LinkedIn är uppbyggt utifrån flera olika nätverk där du som användare har ett  1:a, 2:a och 3:e hands nätverk:

  • 1:a hands nätverket - är dina kontakter, alltså de personer som finns i ditt nätverk.
  • 2:a hands nätverket - är dina kontakters nätverk. De är de personer som befinner sig i ditt nätverks nätverk.
  • 3:e hands nätverket - är personer som befinner sig helt utanför ditt nätverk. De har varken kontakt med ditt första eller andra hands nätverk. 

Med hjälp av dina nätverk kan du skapa spridning och räckvidd för ditt innehåll. Exempelvis:

När du delar ett inlägg så ser 1:a hands nätverket det. När de interagerar med innehållet genom att; gilla, dela och kommentera - så kommer inlägget även synas för deras nätverk, det vill säga ditt 2:a hands nätverk. På sätt kan ditt innehåll fortsätta spridas från nätverk till nätverk.

Det är därför viktigt att innehållet är tillräckligt intressant för din målgrupp så att de vill engagera sig i innehållet.  Med ett högt engagemang så kan du skapa stor räckvidd exempelvis; om du har 300 kontakter i ditt nätverk och alla i ditt nätverk har 300 kontakter så är din potentiella räckvidd 90 000 personer.

 

För att fånga målgruppens intresse behöver du ha en förståelse för deras behov, utmaningar och beteende, så att det innehåll du delar skapar värde och är relevant för din målgrupp.

 

Ida Taube - Content Marketing Specialist, DBT

 

 

Innehållet 

 

En stor räckvidd är bra men det räcker inte – du vill att de som ser ditt innehåll även ska interagera och engagera sig i det. För att fånga målgruppens intresse behöver du ha en förståelse för deras behov, utmaningar och beteende, så att det innehåll du delar skapar värde och är relevant för din målgrupp. Det kan du bland annat göra via content marketing. Glöm inte att titta på statistiken för att få en bild av vilken typ av innehåll som fungerar bättre och sämre för din målgrupp.

Artiklar som handlar om dina medarbetare och deras arbete på företaget kan vara effektiva. De kan få stor spridning via nätverken och skapa större intresse och engagemang än rena bolags-/produktnyheter.

 

Medarbetarna

 

För att växa på LinkedIn krävs ofta ett engagemang från medarbetarna. Linkedin handlar om att nätverka och dina medarbetare är pålitliga förespråkare för varumärket. De har en viktig roll när det kommer till räckvidd och att stärka varumärket på plattformen. Genom att uppmuntra de anställda att dela och interagera med företagets innehåll så kan ni utnyttja Linkedins algoritm med medarbetarnas 1:a och 2: hands nätverk. 

 

Avslutningsvis - tre snabba tips för att lyckas på Linkedin:

 

  1. Använd LinkedIns egna verktyg - det kommer gynna dig för att öka spridningen. LinkedIn boostar innehåll som görs med deras egna verktyg.
  2. Använd max tre hashtags i varje inlägg
  3. Våga vara kreativ och hitta ditt eget sätt att kommunicera.