En stark närvaro på sociala medier kan vara räddningen i coronakrisen. Men för att lyckas krävs att du vågar vara både transparent och ödmjuk i din kommunikation. Så här gör du.

Sociala Medievärlden

Ingen vet hur coronakrisen slutar. En klok strategi för sociala medier är ingen garanti för att företaget överlever. Men det kostar nästan ingenting att nå sina kunder den här vägen.

Nyckeln till framgång är att veta var i den sociala medievärlden som dina kunder befinner sig. Det är i dessa medier du också vill vara och synas. Och det här är inte raketforskning. Surfa runt och kolla själv: Utgörs din målgrupp av vd:ar inom finans hittar du dem troligast på LinkedIn. Utgörs den av äldre kvinnor utan chefsposition, satsa på Facebook. Jobbar dina kunder mycket med bilder, gå till Instagram.

Men det räcker inte att göra inlägg och sen glömma det hela. Då har du ingen aning om hur ditt budskap har tagits emot. Tänk i stället att du vill sätta igång en debatt, få dina följare att samtala med varandra.

VD viktig del av varumärket

Företag är ofta försiktiga med att låta vd gilla och dela inlägg. Men en vd utgör en viktig en del av varumärket både internt och externt. Om ett bolag har 200 anställda är det troligt att de flesta anställda följer vd på LinkedIn. Den kommunikationen är nu mycket viktigare än normalt. När många jobbar hemma räcker det inte med gruppmail en gång i veckan.

För att stärka varumärket krävs samtidigt att du kan hålla en hög nivå på dina inlägg. Inte helt enkelt för den som inte är van att kommunicera. Ett tips är ställa frågor till kunderna i de sociala medierna. Vad tycker ni? Vilken produkt skulle ni vilja köpa? Vilken servicegrad skulle ni uppskatta?

Även den som lyckas med detta glömmer ofta bort nästa steg: Analysen. Vilka läste inlägget? Var de kvinnor, män? Vilken åldersgrupp? Reagerade de positivt eller negativt? De flesta sociala medier har inbyggda möjligheter att göra dessa analyser – använd dem och låt kunskapen vägleda dig i nästa inlägg.

Anpassa bilderna

Bilder är ett kapitel för sig. Ditt företag kanske har en bildbank som används i sociala medier, och som kanske är öppen för journalister. Den behöver justeras i dessa tider. Gå in och titta på bilderna med ”coronaögon”. Du kommer att märka att många känns helt fel. Folk som kramas, handskakningar, folkmassor. Porträtten över företagets nyckelpersoner – hur ser de ut? Är de väldigt glada kanske de inte går att använda just nu. Se till att det finns olika ansiktsuttryck att välja på.

Goda exempel

För den som är nyfiken på hur företagare reagerar i sociala kanaler under den här krisen finns gott om goda exempel. Här är tre favoriter:

  • Fastighetsmäklarbranschen. Insåg blixtsnabbt att folk skulle utebli från visningar. Erbjöd då digitala och privata visningar på FaceTime där spekulanten i lugn och ro går igenom bostaden och kan ställa frågor.
  • Smyckesföretaget Edblad livesänder förevisningar med berättelser om hur smyckena har kommit till, varför en viss design har valts, samtidigt som kunderna kan livechatta. Det här är en modell som säkert kommer att leva kvar långt efter corona särskilt för producerande företag med kunder som är utspridda i landet.
  • Krögaren Pontus Frithiof som öppet och ödmjukt delat med sig av situationen i restaurangbranschen i sociala kanaler. Han har debatterat på LinkedIn, ställt frågor till kunder, bett om hjälp och generöst delat med sig av hur han själv löst sina problem. Hatten av för honom!


Det de goda exemplen visar är att allt som sker på sociala medier måste vara genuint. Det går inte att ljuga eller gömma sig bakom en fasad. Var transparent.

 

New call-to-action