Boka möte
close button
DBT-57 (kopia)
Hej! Jag heter Thomas och är Client Executive på DBT.

Redo att ta nästa steg i ditt företagande?

DBT erbjuder finansieringslösningar som hjälper företag att realisera sin innovations- och tillväxtpotential.

Berätta mer om era affärsidéer och tillväxtplaner, så hittar vi tillsammans rätt lösning för er.

DBT-57 (kopia)
Ska vi börja med ditt företag och din e-post?
Vårt företag heter

med organisationsnummer är


Ni når mig på e-postadressen
DBT-57 (kopia)
Trevligt att träffa dig!
Vilken tillväxtmöjlighet står du inför just nu?
DBT-57 (kopia)
Spännande! Hur stort är finansieringsbehovet?
Vi söker finansiering på
belopp
och vi räknar med
att betala tillbaka inom
tid
DBT-57 (kopia)
Tack för din förfrågan !

Vi kommer att höra av oss till dig inom 1-3 arbetsdagar med en plan framåt för att ta tillväxtresa mot nya höjder.
Inför vårt möte kan du även passa på att ladda ned DBTs Toolbox med några enkla kalkyler och modeller som kan hjälpa oss att se samma affärsmöjligheter som du gör.
DBT-57 (kopia)
Toppen! Nu behöver vi bara dina kontaktuppgifter. Fyll i uppgifterna nedan så återkommer vi till dig för att ta nästa steg.
Jag som är kontaktperson heter


Ni kan nå mig på mobilnummer
Låt oss ta ett onlinemöte på 20 minuter.
dbt.seInsikterVåra bästa tips för att undvika försenade kundfordringar

Våra bästa tips för att undvika försenade kundfordringar

Det kan bli dyrt för ditt företag om kunderna är sena med att betala sina fakturor. Ofrivilliga krediter försämrar din likviditet och kostar dig mycket pengar.

Om du har angett en betalningstid på 30 dagar och kunden tar 60 dagar på sig att betala, då har du gett en ofrivillig kredit på en hel månad. Har du många sådana kunder måste du kanske själv låna för att betala dina fakturor.

När du accepterar att kunden väntar med att betala, innebär det i praktiken att du binder kapital i reskontran, pengar som du alltså själv kunde använda på ett bättre sätt. Hur dyrt blir det? Det går faktiskt att enkelt räkna ut den verkliga kredittid som du ger dina kunder.

Gör så här: Lägg ihop alla dina kundfordringar, alltså fakturor du ännu inte fått betalt för. Dela med din årsomsättning och multiplicera med 360. Summan du får fram visar på hur många dagar dina kunder betalar i snitt. Du har allt att vinna på att sänka antalet kreditdagar. Sätt upp ett mål, till exempel att minska kredittiden med 10 dagar och jobba mot det.

Vad vinner företaget på det? Det går också att räkna ut.
Gör så här: Multiplicera antalet dagar för den minskade kredittiden med din årsomsättning och dividera med 360. Summan du får fram är pengar som har blivit tillgängliga för dig. Innan du fick ned kredittiden var det dina kunder som använde dem.

När du själv får bättre likviditet kan du välja att snabbt betala dina leverantörer, och uppnå fördelar. Som snabb betalare kan du förhandla dig till rabatter, och du slipper använda dyra kontokrediter eller ta lån. Bättre likviditet ger dig helt enkelt fler valmöjligheter.

Varför drar vissa kunder ut på betalningstiden? Svaret kan finnas hos dig själv. Det är vanligt att företagare skriver otydliga fakturor. Angivelser som ”30 dagar netto” är lätta att missuppfatta. Om kunden inte vet vad ”30 dagar netto” betyder, riskerar just din faktura att hamna längst ner i högen.

Skriv i stället ”oss tillhanda” eller ”bokfört på vårt konto” och ett datum. Då förstår kunden att du vill ha pengarna på ditt konto den dagen, och att pengarna måste skickas någon dag i förväg.

Så här räknar du

  • Exempel 1
    Företaget har en omsättning på 11,228 Mkr.
    Utestående kundfordringar: 1,750 Mkr.
    Kredittid: 1,750 Mkr/11,228 Mkr x 360 dagar = 56 dagar
  • Åtgärder som gör att kredittiden sänks med 10 dagar
    10 dagar x11,228 Mkr/360 dagar = 311 000 kr
  • Exempel 2
    Företaget har en omsättning 3,5 Mkr
    Utestående fordringar: 468 000 kr.
    Kredittid 468 000/3 500 000 x 360 dagar =48 dagar

Åtgärder som gör att kredittiden sänks med 10 dagar
10 dagar x 3 500 000/360 dagar = 97 222 kr

full-image
Prenumerera på DBTs nyhetsbrev