Boka möte
close button
DBT-57 (kopia)
Hej! Jag heter Thomas och är Client Executive på DBT.

Redo att ta nästa steg i ditt företagande?

DBT erbjuder finansieringslösningar som hjälper företag att realisera sin innovations- och tillväxtpotential.

Berätta mer om era affärsidéer och tillväxtplaner, så hittar vi tillsammans rätt lösning för er.

DBT-57 (kopia)
Ska vi börja med ditt företag och din e-post?
Vårt företag heter

med organisationsnummer är


Ni når mig på e-postadressen
DBT-57 (kopia)
Trevligt att träffa dig! Vilken tillväxtmöjlighet står du inför just nu?
Vilken tillväxtmöjlighet står du inför just nu?
DBT-57 (kopia)
Spännande! Hur stort är finansieringsbehovet?
Vi söker finansiering på
belopp
och vi räknar med
att betala tillbaka inom
tid
DBT-57 (kopia)
Tack för din förfrågan !

Vi kommer att höra av oss till dig inom 1-3 arbetsdagar med en plan framåt för att ta tillväxtresa mot nya höjder.
Inför vårt möte kan du även passa på att ladda ned DBTs Toolbox med några enkla kalkyler och modeller som kan hjälpa oss att se samma affärsmöjligheter som du gör.
DBT-57 (kopia)
Toppen! Nu behöver vi bara dina kontaktuppgifter. Fyll i uppgifterna nedan så återkommer vi till dig för att ta nästa steg.
Jag som är kontaktperson heter


Ni kan nå mig på mobilnummer
Låt oss ta ett onlinemöte på 20 minuter.
dbt.seInsikterTvå företagsledare om livet efter pandemin

Två företagsledare om livet efter pandemin

Det kan kännas avlägset, men en dag kommer Coronaepidemin vara över. Då gäller det att se till att företaget kan resa sig ur askan – helst starkare än tidigare. Så här tänker två företagsledare.

Även om oron för framtiden är stor, gör arbetet på distans och den ekonomiska nedgången att den dagliga stressen minskar och det finns mer tid för att tänka och reflektera. Det är en lyx som många företagsledare inte upplevt på många år. Då gäller det att använda tiden till att fundera, kompetensutveckla sig själv och andra, tänka nytt kring affärsmöjligheter, utbud och priser. För ett är säkert – när eran Covid-19 är över blir ingenting som förut.

– Vi har tagit initiativ som vi inte skulle ha gjort annars. Förändrat säljorganisationen, använt e-post, telefon och digitala möten i stället för att finnas i livsmedelsbutikerna. Det gäller att ligga på och vara uthålliga.

Det säger Anna Wallin Krasse, vd för Rootfruit Scandinavia, som bland annat säljer naturgodiset Exotic i lösviktsform och förpackat i livsmedelsaffärer. Lösvikten har tappat rejält när kunderna blev uppmärksamma på viruset.

– Vi har starka hygienrutiner normalt, men det är ju kundupplevelsen som styr. Därför inför vi nu ett system där varje kund alltid kan ta en ny slev. Samtidigt ställer vi om mot mer förpackade varor, säger Anna Wallin Krasse.

Uppsving i e-handel och gaming

En annan trend är den ökade e-handeln, och även här är Anna Wallin Krasse säker på att hennes företag måste ta ett kliv fram. Kanske kommer slutkunden att kunna lägga mer detaljerade online-beställningar av olika typer av naturgodis?

Filip Tröger leder ett helt annat typ av företag, som också har märkt av krisen. Han är grundare och vd för Flarie, som erbjuder en underhållningsplattform för mobilspel, bland annat via en app. Affärsidén är unik: Genom samarbete med företag som ex. Coca-Cola och Pantamera kan man tack vare brandade inslag spela helt gratis, till skillnad mot traditionellt där spelare antingen behöver betala eller störas av avbrytande annonser.

I coronatider har antalet användare av mobilspel och den tid de lägger på spelandet ökat rejält – vilket gynnar Flarie. Men samtidigt har många av företagskunderna tvingats dra ned på sina marknadsföringsbudgetar.

– När vi inte får lika många bokningar försöker vi använda tiden till att hitta rätt positionering på marknaden, vi lyfter fram bra alternativ för kunderna och tänker att vi sedan kan komma ut starkare än innan. Nu när medielandskapet ritas om med krisen tror jag att kunderna kommer att flytta sina budgetar, och en stor del av marknadsföringen kommer att stanna i det digitala. Det är bra för oss, säger Filip Tröger.

En del medarbetare är just ni korttidspermitterade och arbetar hemma, vilket ger dem tid för reflektion.

– De som jobbar hos oss arbetar med sin hobby. Det innebär att när de får mer tid, ägnar de sig åt spel själva, hinner kolla på andra medier, och får innovativa idéer som kan omvandlas till nya spel. Varje vecka har vi avstämningsmöten där man diskuterar och utbyter erfarenheter, säger Filip Tröger.

Var nära dina kunder

Både Anna Wallin Krasse och Filip Tröger använder tiden till att försöka komma närmare sina kunder. Exotics medarbetare har dragit ned på den viktiga närvaron i butiken.

– Man tappar kraft när man inte kan träffa kunder fysiskt, men ibland kommer man också närmare varandra via tjänster som Teams och Zoom, säger Anna Wallin Krassen.

Dessa möten är viktiga för insikten om hur företaget kan ställa om. I dag är Exotic ett premiummärke, men sortimentet är brett och i framtiden kan lågpriskedjor bli viktigare försäljningskanaler.

För Flaries del handlar det också mycket om att ha digitala möten, både med kunder och internt.

– Vi försöker bygga relationer med hjälp av exempelvis frukostseminarier online och vi försöker synas i medierna för att få ut vårt budskap: Att vi har ett brett utbud och är flexibla när det gäller att hjälpa våra kunder. Det kan leda till ökad tillväxt på andra sidan både för oss och kunderna, säger Filip Tröger.

Fem tips för att summera:
  • Se över erbjudandet och hitta lösningar för att digitalisera olika delar i verksamheten så långt det går
  • Kom nära dina kunder – även om det inte går fysiskt. Använd digitala lösningar och håll tät kontakt!
  • Använd tid som blir över väl, kanske kan ni landa i nya strategier, kartlägga affärsmöjligheter eller passa på att kompetensutveckla?
  • Anställda som är permitterade eller arbetar hemifrån kan plötsligt ha mer tid över. Se till att den används för reflektion och för att samla ny inspiration. Det är en perfekt tid att uppdatera sig på vad andra i branschen gör och för att sätta igång kreativiteten.
  • Ha täta avstämningar med hela personalstyrkan och utbyt erfarenheter, idéer och tankar med varandra för att hitta nya vägar att gå
Få våra tips och tricks ifrån företagsledare rakt in i din mailbox