close button
DBT-57 (kopia)
Hej! Jag heter Thomas och är Client Executive på DBT.

Redo att ta nästa steg i ditt företagande?

DBT erbjuder finansieringslösningar som hjälper företag att realisera sin innovations- och tillväxtpotential.

Berätta mer om era affärsidéer och tillväxtplaner, så hittar vi tillsammans rätt lösning för er.

DBT-57 (kopia)
Ska vi börja med ditt företag och din e-post?
Vårt företag heter

med organisationsnummer är


Ni når mig på e-postadressen
DBT-57 (kopia)
Trevligt att träffa dig!
Vilken tillväxtmöjlighet står du inför just nu?
DBT-57 (kopia)
Spännande! Hur stort är finansieringsbehovet?
Vi söker finansiering på
belopp
och vi räknar med
att betala tillbaka inom
tid
DBT-57 (kopia)
Tack för din förfrågan !

Vi kommer att höra av oss till dig inom 1-3 arbetsdagar med en plan framåt för att ta tillväxtresa mot nya höjder.
Inför vårt möte kan du även passa på att ladda ned DBTs Toolbox med några enkla kalkyler och modeller som kan hjälpa oss att se samma affärsmöjligheter som du gör.
§§
DBT-57 (kopia)
Toppen! Nu behöver vi bara dina kontaktuppgifter. Fyll i uppgifterna nedan så återkommer vi till dig för att ta nästa steg.
Jag som är kontaktperson heter


Ni kan nå mig på mobilnummer
Låt oss ta ett onlinemöte på 20 minuter.
dbt.seInsikterTips och verktyg som hjälper dig att säkra din plats i framkanten av datadriven marknadsföring

Tips och verktyg som hjälper dig att säkra din plats i framkanten av datadriven marknadsföring

Med år av pandemier som tog e-handeln till nya nivåer så är konkurrensen stenhård och konsumenten har vant sig vid att kunna kräva den bästa kundupplevelsen och relevansen av bolagen. Därför gäller att kontinuerligt prestera bättre än sina konkurrenter i en digifysisk värld dvs både i butik, via kundtjänst och online genom e-handel eftersom dessa inte går att separera. Det grundläggande är att ha ett holistiskt tänk genom hela kundresan.

Vad innebär det för dig och vilka smarta verktyg finns det för att förstå och kunna agera på bästa sätt?

 

Gül Heper-Jämterud, CMO på DBT Capital var en av presentatörerna på Etail Europe i London och på D-congress i Göteborg. Här kommer hennes bästa tips när det gäller verktyg som säkrar din plats framför konkurrenterna när det gäller datadriven marknadsföring.

 

Det finns en djungel av verktyg, men det svåra är att hitta det som är relevant för just ditt bolag. Vissa verktyg är det bättre om du som bolag äger medan andra kan ni be t.ex. era mediebyråer att tillhandahålla för att få ner kostnaderna.

 

Oavsett om du är stort eller litet bolag så handlar det om att nå framgång såsom ökade intäkter, leverera en optimal kundupplevelse och få hög ROI av sina marknadsföringsinvesteringar. 

 

CRM – framtidens media men också din vän i en cookieless värld.

I en cookieless värld kommer all data som hjälper dig att optimera dina kampanjer vara av yttersta vikt. Därför är ett av de bästa verktygen att säkra initialt ett CRM-system som täcker dina behov och som även förenklar din vardag genom automatisering. Slutligen med tanke på att tredjepartscookies försvinner så kommer ”multitouch-attribution” inte att kunna bidra som tidigare och därför måste vi vända oss till alternativa sätt att identifiera media ROI. Vi kan använda inkrementell testning för att förstå det verkliga bidraget till försäljningen från en viss taktik, utgivare eller kanal. Eller så lutar du åt ekonometriska tester i full skala eller modellering av mediamix, vilket gör att du får förståelse för den inkrementella ROI som varje kanal driver på toppnivå, för att nå dina affärs-KPI:er.

 

I ljuset av detta föränderliga landskap ser vi nya aktörer såsom – LiftLab som använder ekonometrisk modellering för att säkra ”cookie less-attribution” på veckobasis, vilket ger dig en mer konkret och granulär vy och bättre optimering. 

 

 

Kund/målgrupps-insikter: 
  • CRM systems - Hubspot, Salesforce, NPS – engagemang och beteenden, öppningsfrekvens + klicks, utvärdering av kundupplevelsen.
  • Målgruppsanalys, studie – kvalitativt och kvantitativt tex via Ipsos, Nepa. 
  • Innehållskonsumtion – Kontextuellt intelligensverktyg via era mediebyråer. 
  • Meltwater, Brandwatch – insikter om målgruppen och vad man pratar om.

Syfte: Lägg grunden för marknadsföringen inklusive media planeringen

 

 

Kanaler – Mediabevakning 
  • Nielsen Ad Dynamix, Nielsen Ad Ratings –share of voice

Syfte: Förstå de riktiga kanal möjligheterna. 

 

 

Optimering av innehåll, budskap och kampanjer – För-och live-test
  • Lumen - A/B attention - attention och varumärkeseffekt
  • Kantar - A/B testning – varumärkeseffekt och testa kampanjer i konceptstadier för optimering. 

Syfte: Säkra rätt kampanjmaterial och budskap

 

 

Kombination av både kanal, effekt och konkurrentbevakning

Pulse -finns att be om via flera av de stora mediebyråerna i Sverige.

 

Namnlös1Namnlös

 

Estimerad effekt – sökandel/share of search
  • MyTelescope och Google Trends – positionering vs konkurrenter och ”sentiment” 
  • Skräddarsydd analys - korrelerar medieeffekter med Search 

Syfte: möjlighet för optimering

 

Namnlös2

 

SEO-verktyg för att optimera det organiska söket för ert varumärke och era produkter. 
  • SEMRush
  • Deepcrawl
  • Ahrefs

 

 

Vad sägs om ert varumärke – mediebevakning inkl. sociala medier 
  • Meltwater 
  • Brandwatch
  • All ears
  • Cision

Syfte: att kunna agera på negativa och positiva omnämningar för ert varumärke/bolag men även ett sätt att bevaka konkurrenter eller trender. Dessa alternativ kan även vara till stöd för innehållsproduktion. 

 

 

Den riktiga effekten online – webbanalys 
  •  Google Analytics 4 som ersätter Google analytics Universal, Content king – besök, sidvisningar, 

Syfte: optimera för förbättrad konvertering och aktivering.

 

 

Det finns många metoder som kan användas för att mäta effektiviteten av din medieinvestering.

Inom enskilda plattformar och kanaler kan du naturligtvis titta på prestanda med hjälp av verktygssviter från sådana som Google och Facebook. Dessa verktyg hjälper dig även att se kundernas engagemang vid varje kontakttillfälle.

 

Detta underlättar så klart men tyvärr är dessa verktyg i sin egen silo och därför har leverantörer såsom Lumen, skapat verktyg som ger en vy över alla digitala plattformar. Från det programmatiska och sträcker sig över alla gränsdragningar vilket gör att detta snabbt blir ett populärt mätverktyg inom branschen.

6 tips från Gül hur du når framgång

 

  1. Fokusera på kunden före val av teknik/system.
  2. Gå från Big data till agerbar, relevant data för alla internt och externt
  3. Säkra att dina teknik/omnikanal-mål är linjerade med de övergripande affärsmålen.
  4. Säkra att du förbereder ditt varumärke för förlusten av tredjepartscookies. 
  5. Säkerställ att din tech-stack hanterar data korrekt och att det är minimalt databortfall. 
  6. Säkra att dina KPIer driver mot de utmaningar som ditt varumärke har. 
rikard-converse

Ett tillväxtlån möjliggör innovation - Ansök idag

Steg 1 av 3
Vårt företag heter

med organisationsnummer är


Ni når mig på e-postadressen
Steg 2 av 3
Spännande! Hur stort är finansieringsbehovet?
Vi söker finansiering på
belopp
Steg 3 av 3
Toppen! Nu behöver vi bara dina kontaktuppgifter. Fyll i uppgifterna nedan så återkommer vi till dig för att ta nästa steg.
Jag som är kontaktperson heter


Ni kan nå mig på mobilnummer
Tack för din förfrågan !

Vi kommer att höra av oss till dig inom 1-3 arbetsdagar med en plan framåt för tillväxtresa mot nya höjder.