Boka möte
close button
DBT-57 (kopia)
Hej! Jag heter Thomas och är Client Executive på DBT.

Redo att ta nästa steg i ditt företagande?

DBT erbjuder finansieringslösningar som hjälper företag att realisera sin innovations- och tillväxtpotential.

Berätta mer om era affärsidéer och tillväxtplaner, så hittar vi tillsammans rätt lösning för er.

DBT-57 (kopia)
Ska vi börja med ditt företag och din e-post?
Vårt företag heter

med organisationsnummer är


Ni når mig på e-postadressen
DBT-57 (kopia)
Trevligt att träffa dig! Vilken tillväxtmöjlighet står du inför just nu?
Vilken tillväxtmöjlighet står du inför just nu?
DBT-57 (kopia)
Spännande! Hur stort är finansieringsbehovet?
Vi söker finansiering på
belopp
och vi räknar med
att betala tillbaka inom
tid
DBT-57 (kopia)
Tack för din förfrågan !

Vi kommer att höra av oss till dig inom 1-3 arbetsdagar med en plan framåt för att ta tillväxtresa mot nya höjder.
Inför vårt möte kan du även passa på att ladda ned DBTs Toolbox med några enkla kalkyler och modeller som kan hjälpa oss att se samma affärsmöjligheter som du gör.
DBT-57 (kopia)
Toppen! Nu behöver vi bara dina kontaktuppgifter. Fyll i uppgifterna nedan så återkommer vi till dig för att ta nästa steg.
Jag som är kontaktperson heter


Ni kan nå mig på mobilnummer
Låt oss ta ett onlinemöte på 20 minuter.
dbt.seInsikterSå tänker experten om Amazon

Så tänker experten om Amazon

Amazon är på väg till Sverige för att erbjuda svenska företag en plattform där de kan nå alla konsumenter oavsett var de bor. Vad är problemet? HUI-chefen Jonas Arnberg blickar in i framtiden och berättar.

Det är semester och du snickrar på en ny altan när batteriet i skruvdragaren plötsligt ger upp. Du svär till och höjer rösten: ”Alexa! Skicka hit ett nytt batteri asap”. Sen går du och sätter på kaffet, lyssnar på ett sommarprat och vips! En drönare surrar till och släpper ner ett batteri på din halvfärdiga altan. Innan kvällen är slut är den klar.

Den som någonsin har byggt en altan ser inga som helst problem med berättelsen, som enligt Jonas Arnberg kan bli verklighet inom kanske tio år. Smidigare sätt att köpa ett batteri får man leta efter. Men den som tillverkar och säljer batterier till skruvdragare kan nog ha ett och annat att invända.

– Priset för batteriet är väldigt lågt, så marginalerna blir små. Dessutom är det troligt att batteriet inte har något eget varumärke, utan är märkt ”Amazon”. Det innebär helt enkelt att konkurrensen på marknaden för batterier har hårdnat betydligt jämfört med innan Amazon etablerade sig i Sverige, säger Jonas Arnberg.

Hur troligt är det att visionen om att batterier – och en mycket lång rad andra produkter – kan falla från skyn i Sverige? Om allt klaffar är det mycket troligt, menar Jonas Arnberg. Men vägen dit är lång.

– På marknader där Amazon hittills har lyckats har e-handeln inte varit särskilt utvecklad från början. I Sverige har vi redan en vass e-handel. Och så har vi ju logistik-problemet. I USA har Amazon egen distribution och kan lova leverans inom ett par timmar. Så är det inte i Sverige. Ännu.

Här blir Amazon tvunget att samarbeta med Postnord för att nå de mindre befolkade delarna av landet. Och Postnord är för närvarande ett av de mer kritiserade företagen i Sverige. Leveransproblemen är legio.

Om vi tittar på kortare sikt: Hur kan Amazon förändra e-handeln i Sverige?

– På kort sikt händer nog inte mycket. Amazon-folket kommer hit, tittar, lär sig och anpassar sig. Det tar några år, de har ingen brådska. Och jag tror inte det är Amazon som exempelvis ändrar gatubilden i städerna. Det är själva e-handeln som gör det.

Vilken är då den största frågan när det gäller Amazon?

– Det intressanta är hur de kommer att utforma sitt lojalitetsprogram Prime. Det ser olika ut i olika länder. Men generellt går det ut på att konsumenterna betalar ett lågt pris per månad eller år, och får då gratis frakt av allt de köper plus tillgång till filmstreamingstjänsten Prime Video och/eller Spotify och andra tjänster. Frågan är: Vad tänker de ladda programmet med i Sverige? Här går det nog lätt att locka konsumenter att ansluta sig.

Hur är det med etiken kring Amazon? Företaget har bland annat kritiserats för att vara en dålig arbetsgivare. Bryr sig svenskarna om det?

– Det får vi se. På pappret uppger svenskar att de tycker frågor om hållbarhet, klimat och rättvisa är viktiga. Men de tycker också att låga priser är härligt. Just nu är det lågprishandel som Dollarstore och Rusta som växer snabbast i Sverige. Dessutom går vi mot lågkonjunktur, så den bilden kan förstärkas.

Vilken samarbetsform mellan svenska handlare och Amazon tror du blir vanligast?

– Jag tror många kommer att välja att ha Amazon som en marknadsplats, då behåller de kontrollen över sitt pris. Om man säljer till Amazon som sedan agerar som en vanlig återförsäljare, är risken stor att priserna pressas hårt.

Kan det komma att skapas nya svenska företag, som inte har en chans utan Amazon?

– Absolut! Det har redan skett. Ett exempel är sport- och friluftsföretaget Friendly Swede som har nått en internationell kundkrets tack vare Amazon. Pretty Pegs, ett hårt nischat företag som säljer möbelben är ett annat exempel. Nu kommer säkert fler företag att hitta till världsmarknaden. Att marginalerna är små spelar då mindre roll.

Om man vill konkurrera med Amazon, hur ska man göra?

– Försök inte slåss om pris eller snabba leveranser. Inte heller med ”tråkig handel” som batterier. Tänk i stället att den som älskar röda sneakers inte väljer Amazon, och inte heller den som behöver tjänster eller vill ställa frågor.

Den som lyssnar på Jonas Arnberg får snart klart för sig en sak: Det är ingen mening med att oroa sig för Amazon, det handlar om att anpassa sig och vara modig. Hans bästa råd är att testa sig fram, noga studera sina kunder och lära sig av de erfarenheter det ger.

" På kort sikt händer nog inte mycket. Amazon-folket kommer hit, tittar, lär sig och anpassar sig. Det tar några år, de har ingen brådska. Och jag tror inte det är Amazon som exempelvis ändrar gatubilden i städerna. Det är själva e-handeln som gör det. "

Läs vår guide “Att finansiera tillväxt. Fyra lektioner och en hemläxa”.