DBT är din nya personliga finanseringspartner, såsom affärsbankerna en gång var

Lästid: 5 min

Företag som har kommit en bit på vägen och vill expandera, står ofta inför ett vägval: att vända sig till riskkapitalister och förlora en del av företaget - alternativt ansöka om ett företagslån.

"Har ditt företag en beprövad affärsmodell och positiva kassaflöden, är ett lån med enkla villkor definitivt ett bra alternativ" säger Alexis Kopylov vd och grundare av finansieringspartnern DBT, en av branschens snabbast växande digitala och personliga långivare.

Alexis Kopylov grundade DBT med ambitionen och drömmen om att säkerställa bättre tillväxtförutsättningar för Sveriges små och medelstora bolag. Något som inte tas tillvara på, menar han.

– När jag tidigare jobbade som managementkonsult mot bank och försäkringsbolag, såg jag att små och medelstora företag mer och mer blev sämre servade av finansmarknaden och beviljade mindre lån. Storbankerna har inte förutsättningarna för att hantera dem på ett lönsamt sätt. Därav ointresset. Med DBT har vi en helt annan kostnadskostym och en teknisk plattform, som ger oss enorma fördelar gentemot bankerna. Vi kan nu serva företagen och ge dem den långsiktiga finansieringen som de verkligen behöver, säger Alexis.

Samarbete med Europeiska Investeringsfonden

DBT grundades 2016 och är ett registrerat finansiellt institut hos Finansinspektionen. DBT har en långsiktig och trygg upplåning via större internationella och svenska institutioner och stiftelser och är Sveriges enda privata långivare som erhållit Europeiska Investeringsfondens stöd inom ramen för InnovFin SME Guarantee Facility. De är hårt granskade av en tredje part och i likhet med till exempel ALMI, skapar samarbetet bättre villkor och möjligheter för låntagaren.

alexis-presenterar

 

– Vi hjälper företag över hela landet. Ofta har våra kunder varit igång några år, kan vara familjeägda och omsätter mellan 50–250 miljoner kronor. En gemensam nämnare är att företaget har positiva kassaflöden och att man är under utveckling eller expansion. Det handlar om till exempel nyrekrytering, digitalisering, nyetablering eller investering i nya maskiner. För att ta företaget vidare, behöver man i regel göra investeringar.

Digitalt och personligt i unik kombination

Stora delar av samhället går mer och mer mot en polarisering mellan det digitala och det personliga. Bankvärlden är inget undantag där man på senare år har sett en utveckling mot en uppdelning kundgrupper som ska servas digitalt via internetbanker och digitala kundtjänster och kunder/kundgrupper som ska servas via kontoren.

Dock är det ju sällan så att kundgrupper renodlat behöver det ena eller det andra utan kanal ska styras av kundbehoven och dess komplexitet.

 

"Vi älskar företagande, kan företagande och vi tror att det bästa för företagaren är en kombination av en effektiv och smidig teknisk plattform som frigör tid för handläggarna, och en personlig dialog."

 

Alexis Kopylov, VD och grundare av DBT

 

Den effektivitet och snabbhet som möjliggörs via helt digital hantering blir ofta på bekostnad av det skräddarsydda. Där man kan skala standardlösningar som ej tar hänsyn till den unika situationen.

På DBT ser man inte någon motsättning mellan det digitala och det personliga, utan snarare att de kan förstärka varandra. Detta genom att skapa en digi:human kundupplevelse där techplattformen tillsammans med ett team av erfarna handläggare möjliggör en både personlig och skalbar hantering.

– Vi älskar företagande, kan företagande och vi tror att det bästa för företagaren är en kombination av en effektiv och smidig teknisk plattform som frigör tid för handläggarna, och en personlig dialog.

Genom vår plattform effektiviserar vi alla tidskrävande rutinprocesser som ofta ej är direkt värdeskapande för kund. Detta ger oss möjlighet att lägga mer tid på analysen och relationen med låntagaren. Vi ser det som att techplattformen ska användas för att förstärka våra handläggares erfarenhet och styrkor inte ersätta dem. Detta för att kunna erbjuda skräddarssydda finansieringslösningar utan avkall på snabbhet, enkelhet och skalbarhet. Då får kunden den hjälp som den på riktigt behöver.

presentation

DBT:s plattform möjliggör även en transparens för kunden, förklarar Alexis vidare, en tydlighet om var i ansökningsprocessen man befinner sig och vad som är nästa steg.

– Vår ambition är att kunna ge en bättre upplevelse för kunden. Det ska vara smidigt, transparent, effektivt och snabbt att veta hur ens ansökan har tagits emot. Våra kunder vill ha snabba besked, inte snabba pengar. Sverige har otroligt många duktiga och modiga entreprenörer med själ och hjärta, som träget kämpar på och vågar satsa men som har inte har fått den uppmärksamhet som de förtjänar.

Det är en ynnest för oss att få vara med på deras resa och att få hjälpa dem med finansiering, avslutar Alexis.

Vill du veta mer om vad DBT kan göra för dig?

Hör av dig!

Kontakta oss och se hur vi kan hjälpa ditt företag. Vi hör av oss inom 24 timmar.