Boka möte
close button
DBT-57 (kopia)
Hej! Jag heter Thomas och är Client Executive på DBT.

Redo att ta nästa steg i ditt företagande?

DBT erbjuder finansieringslösningar som hjälper företag att realisera sin innovations- och tillväxtpotential.

Berätta mer om era affärsidéer och tillväxtplaner, så hittar vi tillsammans rätt lösning för er.

DBT-57 (kopia)
Ska vi börja med ditt företag och din e-post?
Vårt företag heter

med organisationsnummer är


Ni når mig på e-postadressen
DBT-57 (kopia)
Trevligt att träffa dig! Vilken tillväxtmöjlighet står du inför just nu?
Vilken tillväxtmöjlighet står du inför just nu?
DBT-57 (kopia)
Spännande! Hur stort är finansieringsbehovet?
Vi söker finansiering på
belopp
och vi räknar med
att betala tillbaka inom
tid
DBT-57 (kopia)
Tack för din förfrågan !

Vi kommer att höra av oss till dig inom 1-3 arbetsdagar med en plan framåt för att ta tillväxtresa mot nya höjder.
Inför vårt möte kan du även passa på att ladda ned DBTs Toolbox med några enkla kalkyler och modeller som kan hjälpa oss att se samma affärsmöjligheter som du gör.
DBT-57 (kopia)
Toppen! Nu behöver vi bara dina kontaktuppgifter. Fyll i uppgifterna nedan så återkommer vi till dig för att ta nästa steg.
Jag som är kontaktperson heter


Ni kan nå mig på mobilnummer
Låt oss ta ett onlinemöte på 20 minuter.
dbt.seInsikterÄgarskiftet som kom av sig

Ägarskiftet som kom av sig

För ett decennium trodde jag att mängder av företag stod inför ägarskiften, eftersom 40-talisterna var på väg in i pension. Men det blev inte så. Ägarna behöll i stället för att sälja. Nu kan man ana en förklaring – som inte kan upprepas.

40-talisterna hade nog gärna velat sälja sina företag då, kring 2008-2009, när de själva var runt 65. Men så kom Lehman-kraschen. Det svenska näringslivet klarade sig visserligen hyfsat, men företagsköparna försvann eller sänkte sina bud kraftigt. Så säljarna tänkte om. 65 är ingen ålder, deras företag behövde dem för att bearbeta de problem som ändå fanns med svag likviditet och annat – och försäljningsvågen kom av sig.

Nu är dessa företagsägare 75. Många har gjort ett utmärkt jobb och företagsvärdena har stigit. Men respiten är över. Vi står inför en ny nedgång i konjunkturen, och 75 är en ålder, för alla utom amerikanska presidenter.

Dags alltså att sälja nu. Den som väntar för länge riskerar att ännu en gång se att värdet på livsverket sjunker. Men hur värderar man företaget?

Frågan är marig, eftersom många ägare till ägarledda företag lever i och genom sitt företag. Bilen, mobilen, datorn ägs av företaget. Inte sällan håller man som ägare ner resultatet av skatteskäl. Mitt första råd till den som vill sälja är därför: Rensa i resultat- och balansräkningen för att få fram en så realistisk bild av verksamheten som möjligt. Det är ju detta som ligger till grund för värderingen. Förbered ditt företag för försäljning. Framtida köpare måste kunna se hur det verkligen går företaget. Mitt andra råd är att ta ett kliv tillbaka från dina egna känslor kring företaget. Köpare kommer att se på det med ”Affärsögon” och för att möta dem i en god förhandling måste du även göra det. Det tredje är att fundera hur du vill ha betalt och huruvida du vill vara med ett tag till. Ta en klumpsumma och gå, eller är du beredd på delbetalningar under några år? Det senare kan vara bra för den som inte vill släppa helt utan gärna är delaktig i verksamheten men inte längre vill ha totalansvaret. Många köpare uppskattar även att ha kvar säljaren ett tag för att säkra en god överlämning. Du som säljare sitter ju på ovärderlig om ditt företag, marknaden, konkurrenterna…

Funderingarna måste du göra själv, men för att genomföra försäljningen och hitta en köpare behöver du hjälp av en företagsmäklare eller revisor, och eventuellt av ett finansieringsföretag – beroende på vilken köpare du hittar.

I nästa blogg berättar jag hur köparna tänker.

Ladda ner vårt whitepaper om tillväxtfinansiering.