Ett bolag som växer behöver ha koll på juridiken.

I det här avsnittet av Accelerate ger Victoria Kopylov Chief Commercial Officer på Pocketlaw, sina bästa tips för hur du kan säkerställa en sund juridik i företaget och skydda bolaget på ägarnivå.

Transkribering

Att starta företag är en sak. Att skala upp samma företag är något helt annat. Därför har vi på DBT tillsammans med våra partners skapat Accelerate – en kunskapskälla online som ger dig som företagare den inspiration du behöver för att få ditt företag att växa. Välkommen till Accelerate.

Ofta när jag eller vi träffar företag pratar vi om ägardirektivet. Man har sällan ett sådant på plats. Utifrån ditt perspektiv, hur viktigt är det?
Det är helt avgörande. Det är skelettet i ett bolag. Som jag ser det i det juridiska perspektivet så har man ofta tre spelare som förekommer i ett företag. Det är individen, grundaren till exempel. Sen har du bolaget, vanligtvis ett AB, som ju är en juridisk person. Och sen kan det finnas en extern ägare som kan vara operativ, men ofta inte. De här tre olika fenomenen måste lira med varandra för att det ska bli effektivt och bra. Då är vi tillbaka till det jag inledde med: att sätta extremt tydliga förväntningar från individen som kanske är grundare och vd och driver bolaget. Och om det finns externa ägare, att förtydliga vart vi ska. Vad förväntar vi oss?

Inte bara nu och tolv månader framåt. Då ska man titta tre-fem-sju år framåt för att verkligen förstå. Det är tillbaka till fokuset. Vad måste vi göra för att nå målen? Tänk igenom den långsiktiga strategin och målet med verksamheten. Och vad förväntar vi oss om fem-sju år? Sen backar man bandet. Då förstår man varför vissa viktiga saker måste finnas på plats. Och inte minst reglera vem som ska göra vad. Och det är ofta där det skiter sig. Vi har olika förväntningar och saker faller mellan stolarna. Så ibland fokuserar jurister på att reglera så att ingen bedragare stjäl din verksamhet eller gör något kriminellt. Jag skulle påstå, från min erfarenhet att det inte ens utgör en promille av problemen i verksamheter. Utan ett av de största problemen är att man inte tydligt har kommunicerat förväntansbilden och vem som ska göra vad. Då blir det "fel". Det behöver inte vara någons fel, men det är olyckligt. Om det inte fångas upp effektivt kan det bli ganska stora problem. Därför är det viktigt med ägardirektiv, och kopplat till juridik så översätter man ju det i aktieägaravtal till exempel.

Hur ska vi styra den här businessen, vad kommer att hända? Finns det någon exit-plan? Vad gör vi med pengarna? Vad gör vi om det inte genereras pengar? Vem går in då? Det är standardfrågor att titta på. Det uppmanar jag alla att göra. Särskilt när det finns fler individer med, vare sig det är operativt eller på ägarnivå eller både och. Sen är det också att skapa incitament. Jag har jobbat med incitamentsprogram i tio år, både internationellt och lokalt. Det roliga med incitamentsprogram är att det dels är komplext för att det finns en stor skattepåverkan och mycket papper som ska registreras. Så det är ganska komplext att dokumentera korrekt. Det är ofta skälet till att man missar det som jag tycker är det viktigaste: vad är det vi vill uppnå? Människor drivs ju mycket av incitament. Det är jättespännande och går ju tillbaka till psykologin egentligen. Men om jag var ägare så skulle jag vilja skapa bäst förutsättningar. Det märks i hela samhället. Vare sig jag är mamma, eller företagare eller ägare, så vill man skapa förutsättningar för någon att göra sitt allra bästa. Då ska man gå till sig själv eller fråga: "Vad behöver du för att kunna maxa? Vilket spelrum och incitament? Sen sätter man tydliga ramar. Det funkar med allt. Man tydliggör spelplanen. Det jag drivs av är att låta innovationen flöda. Att skapa förutsättningar för kreativt tänkande. Det håller många med om. Många företagare är så duktiga på det. Sverige har satt sig på kartan, ihop med Silicon Valley, som fantastiska på att vara kreativa och tänka outside the box. Helt rätt. Men när man kommer som ägare i relation till dessa duktiga företagare är det viktigt att man reglerar inom vilka ramar vi rör oss för att det inte ska bli kaos. Inom de här ramarna rör vi oss, och här finns det spelrum, men ska vi totalt ändra riktning, eller träda in i en ny position som kan innebära mycket risker som skulle kunna sabba investeringen, så vill jag få uttala mig eller åtminstone veta om det först, innan det händer. Så det är inte svårare än att försöka förstå och sätta parametrarna och förutsättningarna för att det ska bli ett långsiktigt samarbete. Där bör man investera tid. Det är min starkaste rekommendation. Spring inte förbi det. Det är lätt hänt. Men att vara på samma sida utifrån en femårsplan och vad som ska uppnås – den tidsinvesteringen är värd sin vikt i guld.

Jag gillar när du säger att man ska äga sin affärsidé eller sitt företag. Är det ditt sätt att säkerställa en sund juridik i företaget?
Ja. Om man känner att man står för sin affärsidé kan man klara sig väldigt långt. Då har du gjort läxan. "Jag vet vad jag gör och tar ansvar för det." Och om man missar något och ärligt kan säga att ”jag gjorde mitt bästa, men jag missade att skicka in notifieringen till kommunen (eller vad det kan vara)”, så går det ofta att lösa. Jag vill uppmana företagare att våga äga sin business fullt ut och att köra, att utveckla businessen. Så tillförs värde. Sen är inte alla experter på juridik, men då finns det hjälp att få. Min erfarenhet av alla duktiga företagare är att man ofta har en inbromsning i att komplexiteten blir för mycket. Det finns sätt att hantera det, men då gör vissa ingenting. Det är det sämsta man kan göra förstås. Andra saktar ner, vilket jag inte heller förespråkar, på ett sätt som inte bara är rimligt, utan man blir skrämd. Då uppmanar jag till proaktivitet. Ta hjälp. Ring myndigheter. Jag har ringt alla myndigheter. Jag har bjudit in myndigheter till att träffas, prata och berätta: "Så här tänker jag göra. Har du synpunkter på det?”

Bakom alla myndigheter, kravställare, domstolar och polisen finns det människor. Det ska vi inte glömma bort.

Nej. Otroligt värdefullt! Så otroligt roligt att få prata med dig, Victoria.
Detsamma.

Tack för att du var här.
Tack snälla för er tid!

Vi hoppas att detta avsnitt av Accelerate har gett dig tankar och idéer om hur du tar ditt företag till nästa steg. Vill du diskutera finansiering av dina planer och affärsidéer är du varmt välkommen att kontakta oss på DBT.se. Stort tack för att du tittade. Vi ses!