Hur kan du använda juridik som ett verktyg för tillväxt?

I det här avsnittet av Accelerate berättar Victoria Kopylov, Chief Commercial Officer på Pocketlaw, hur du kan jobba proaktivt med juridiska frågor i ett tillväxtföretag. Du får också tips på hur du använder juridik som ett strategiskt verktyg för att uppnå det du vill på ett enklare, tryggare och bättre sätt.

Transkribering

Att starta företag är en sak. Att skala upp samma företag är något helt annat. Därför har vi på DBT tillsammans med våra partners skapat Accelerate – en kunskapskälla online som ger dig som företagare den inspiration du behöver för att få ditt företag att växa. Välkommen till Accelerate.

Victoria, välkommen hit.
Tack snälla!

Du har en väldigt spännande bakgrund. Berätta gärna lite om den.
Kul att du säger det. Jag är jurist i botten och har jobbat som det i 15 år. Jag började klassiskt som M&A-jurist, transaktionsjurist och jobbade väldigt brett på advokatbyrån Mannheimer Swartling. Jag stöttade ganska stora bolag med deras största transaktioner någonsin egentligen, att köpa och sälja bolag. Jättespännande. Men jag insåg ganska tidigt att jag var nyfiken på vad som händer sen. Hur gick det för bolaget? Oavsett om de sålde eller köpte någonting. Och hur implementerade och integrerade man den verksamheten? Det var jag nyfiken på. Så det var ett naturligt steg för mig efter drygt fyra år på Mannheimer, att gå vidare och jobba internt som bolagsjurist.

Hur viktigt är det för företag att säkerställa juridiken även i ett tidigt skede?
Det kan vara helt avgörande. Det beror på vart man är på väg och vad man har för mål och ambitioner. Och också bransch. För Kry till exempel, var det helt avgörande att ha koll på juridiken.

Vad har man för behov? Om vi tar ett tillväxtföretag. Vari ligger behovet av korrekt juridik?
Jättebra fråga. Vi får ta ett steg tillbaka och fundera: Vad är juridik? Det var skälet till att jag började läsa till jurist. För juridik är allt. Det är hela samhället. Och det jag tycker är intressant med juridiken är att se den som ett verktyg för att uppnå det man vill på ett enklare, tryggare, bättre sätt. Så juristens roll ska snarare vara att hjälpa bolag att strategiskt förstå utmaningarna och vad man vill uppnå. Och det är intressant. Jag har jobbat som jurist i 15 år på olika sätt. Mitt mål har nog alltid varit hur man kan stötta med juridik som verktyg. Och för att knyta an till dagens tema och alla er småföretagare och medelstora bolag som kämpar med juridiken och beskriver den som en djungel... Vilket den är för alla som inte kan den. Inte ens jurister förstår hela utmaningen med juridiken som ju är så bred, som egentligen är allt i vårt samhälle. Men jag brukar säga att det gäller att proaktivt fråga sig: "Vad vill jag uppnå och vad finns det för risker med det?" Alltså tänka väldigt strategiskt. Sen kan man ju då välja proaktivt vilken juridik som man behöver hantera vid olika tidpunkter. Vi kan gå in på det i detalj. Basjuridiken brottas alla bolag med. Det rör anställda, konsulter eller medarbetare eller personuppgifter och GDPR. Och det kommersiella. Vad vill jag göra? Sälja varor eller tjänster? Vad är det jag tjänar pengar på? Där ska man börja. Man ska låta juridiken vävas in så att den är riktigt synkad med verksamheten.

Så när jag sitter med min affärsidé bör juridiken redan där vara en pusselbit för mig?
Absolut. För dels kan man använda juridiken för att uppnå något. Som i en förhandling med leverantörer eller kunder och sätta rätt förväntningar. Jag inser att när jag pratar om juridik så är det kanske inte det klassiska juridiksnacket kring specifika klausuler i avtal eller ansvarsbegränsningar. Utan min erfarenhet säger att det viktigaste i alla relationer, vare sig det är med myndigheter... Vissa verksamheter är myndighetstunga. Man har kontakt med eller är kravställd av myndigheter. Eller att man har relationer med olika partners där ute. Kunder, leverantörer eller ägare. Det absolut viktigaste i alla de här relationerna är att förstå och sätta rätt förväntningar. För gör man det, som man sedan förslagsvis reglerar i skrift, minimeras risken för trubbel längre fram. Då har man sagt vad man vill uppnå och vem som ska göra vad. Vilka saker kan gå fel och hur hanterar vi det? Det kan låta invecklat, men om vi går tillbaka till vilka vi är själva – vi som alla är affärskvinnor och affärsmän på något sätt – så går det ju att identifiera sin affärsmodell och vad som kan gå fel. Och det man inte ska glömma bort, som jag verkligen kan belysa, är att företagaren kan sin business bäst. Hundra procent. Jag har aldrig träffat någon som inte kan det. Däremot måste man analysera vad det är man vill uppnå och hur man kommer dit. Sen kan man applicera juridiken i steg två.

Vi hoppas att detta avsnitt av Accelerate har gett dig tankar och idéer om hur du tar ditt företag till nästa steg. Vill du diskutera finansiering av dina planer och affärsidéer är du varmt välkommen att kontakta oss på DBT.se. Stort tack för att du tittade. Vi ses!