Med ett lån får du tillväxtkapital utan att behöva späda ut ditt ägande.

Men vilken story behöver du för att övertyga långivaren om att din affärsidé är värd att satsa på? I det här avsnittet av Accelerate ger DBT:s VD och grundare Alexis Kopylov sina bästa tips för hur du lyckas med pitchen.

Transkribering

Att starta företag är en sak, att skala upp det är något helt annat. Därför har DBT och partners skapat Accelerate – en kunskapskälla online skapad för att ge dig som företagare inspiration så att ditt företag kan växa. Välkommen till Accelerate.

Om mitt företag har tydliga tillväxtambitioner, men jag inser att jag inte får fram tillräckligt med kapital på egen hand, hur ska jag tänka?

Det första är att se var på tillväxtkurvan man är och vilken typ av pengar man söker. Typen av pengar är antingen riskkapital eller lånefinansiering och dessa kräver olika typer av stories, vad jag ska presentera för finansiären. Är det riskkapital ligger fokus på tillväxtstoryn snarare än vad som kan gå snett. Lånefinansiärer vill också höra hur bra det kan gå men har ett annat incitament genom att inte vara med på uppsidan lika mycket. Å andra sidan slipper de ägandet men det blir mer fokus på vilken plan man har om det inte går som tänkt. Det kan kännas tråkigt när man letar kapital att visa på ett dåligt scenario men många skulle vinna på att ändra stories och välja pitch deck efter typen av pengar man söker. Man kan gott utmana sig själv och göra ett pitch deck från ett bankperspektiv: Vad vill den här bankpersonen se?

Så ens samlade erfarenhetsbas bör absolut komma in i låneansökan?

Absolut. Jag och vi som företag är helt övertygade om vikten av teamet bakom. En plan är bara en plan, genomförandet är allt. Lyft fram tidigare erfarenheter, hur har jag kunnat lära mig det här?

Som i en arbetsintervju när man berättar om hur man hanterat en tuff situation. Tänk tillbaka på hur företaget hanterade något som inte blev som tänkt och visa på att man klarar att anpassa sig till kort- och långsiktiga utmaningar.

Vid en lånepropå tittar man på företaget, affärsidén och strukturer. Hur tittar vi på affärsidén när vi bedömer dem?

Då tittar vi på teamet och företagaren, det är ju också viktigt men också på hur den ser ut idag, attraktionskraften och proof of concept. Som finansiär måste man, oavsett om det gäller riskkapital eller lån tänka på affärsidéns långsiktighet, och det är ett viktigt ord. Transformationscyklerna går så snabbt nu att företaget måste vara snabbfotat. Hur framtidssäkrad affärsidén i relation till regulatoriska förändringar? Uppfylls kravet från ett ESG-perspektiv? ESG-profil ses som en bonus idag men inom kort blir det ett fullständigt krav för att kunna nå framgång. Man måste titta på det utifrån kort sikt och den långsiktiga horisonten. Långsiktigt ser man på teamets förmåga att anpassa affärsidén längs vägen. Hur kan du förbättra grunden för målen, hitta nya intäktskällor och marknader? Man vill se om det finns ett embryo av innovation i affärsidén.

Inte sällan får vi långivare kritik för att vi tittar så otroligt mycket på riskerna. Hur tänker du med det?

Jag tänker att det är det vi ska göra. Det går tillbaka på vår diskussion om typer av pengar. Det kan vara en tråkig diskussion, men som riskkapitalist går du in i ägarbasen och delar uppsida med företagaren. Går det jättebra kan jag göra 100, 10 eller 2 gånger pengarna. Är du en lånefinansiär går du in med lika mycket pengar som en riskkapitalist men din uppsida är begränsad, den utgörs bara av räntan. Då blir det mer fokus på att se till att få den räntan och att få tillbaka pengarna. Ambitionen är densamma, att möjliggöra tillväxt. Lånefinansiering är helt fantastiskt, för du kan få lika mycket pengar men behåller som entreprenör mycket mer av uppsidan. Egentligen har diskussionen haft för mycket tyngdpunkt på riskkapital för lånefinansiering är ett fantastiskt komplement som företagare bör titta på för att ta del av resultatet av deras hårda arbete.

Så om man har god kontroll på sina risker så ser man lättare alla sina möjligheter?

Framförallt kan du agera på dem snabbare. Risk låter negativt, för mig är det hinder på vägen eller sånt som kan poppa upp. Är man snabb på att agera, på tal om transformationscykler vet vad som kan dyka upp och har erfarenhet för att göra anpassningar då är sannolikheten mycket större att lyckas.

 

Vi hoppas att du fått tankar och idéer om hur du tar ditt företag till nästa steg. Vill du diskutera finansiering av planer och affärsidéer, välkommen till DBT.se. Stort tack, vi ses!