Boka möte
close button
DBT-57 (kopia)
Hej! Jag heter Thomas och är Client Executive på DBT.

Redo att ta nästa steg i ditt företagande?

DBT erbjuder finansieringslösningar som hjälper företag att realisera sin innovations- och tillväxtpotential.

Berätta mer om era affärsidéer och tillväxtplaner, så hittar vi tillsammans rätt lösning för er.

DBT-57 (kopia)
Ska vi börja med ditt företag och din e-post?
Vårt företag heter

med organisationsnummer är


Ni når mig på e-postadressen
DBT-57 (kopia)
Trevligt att träffa dig!
Vilken tillväxtmöjlighet står du inför just nu?
DBT-57 (kopia)
Spännande! Hur stort är finansieringsbehovet?
Vi söker finansiering på
belopp
och vi räknar med
att betala tillbaka inom
tid
DBT-57 (kopia)
Tack för din förfrågan !

Vi kommer att höra av oss till dig inom 1-3 arbetsdagar med en plan framåt för att ta tillväxtresa mot nya höjder.
Inför vårt möte kan du även passa på att ladda ned DBTs Toolbox med några enkla kalkyler och modeller som kan hjälpa oss att se samma affärsmöjligheter som du gör.
DBT-57 (kopia)
Toppen! Nu behöver vi bara dina kontaktuppgifter. Fyll i uppgifterna nedan så återkommer vi till dig för att ta nästa steg.
Jag som är kontaktperson heter


Ni kan nå mig på mobilnummer
Låt oss ta ett onlinemöte på 20 minuter.
dbt.seInsikterNy podcast motverkar finansiell brottslighet i Corona-tider

Ny podcast motverkar finansiell brottslighet i Corona-tider

Vissa saker stannar inte av även när hela samhällen sätts i karantän. Snarare tvärtom. Cyberbrottslingar hittar nya vägar när samhället förändras. Att bekämpa den finansiella brottsligheten är viktigare än någonsin, nu när många jobbar än mer digitalt. Därför valde DBTs chef för Compliance Marie Lundberg att starta en internationell Podcast för att utbyta erfarenheter och dela goda exempel om hur bedragarna kan bekämpas.

Vilka effekter ser du att Covid-19 får för personer som arbetar med att förebygga penningtvätt och finansiell kriminell verksamhet?

Vi måste se på saker utifrån helt nya perspektiv. När företagens anställda jobbar på distans så ställer det krav på både arbetsgivaren och den enskilde anställde. Kraven på, att i en finansiell verksamhet ha, en s.k. beredskapsplan där arbete hemifrån medges blir väldigt viktigt. Att säkra uppkoppling till arbetsgivarens system, ibland känsliga sådana, är en av grunderna. Skyddet måste vara i paritet med den information eller data som hanteras, kort uttryckt – vad är skyddsvärdet och hur säkras det. Det är arbetsgivarens ansvar att säkerställa att till exempel digitala möten (online) inte kan avlyssnas – tänk på sekretessen. Begränsa möjligheten att ladda ner nya webb-lösningar för kommunikation, säkerställ att det finns ett bra virusskydd och andra säkerhetskontroller på enskilda laptops, surfplattor, jobbmobiler etcetera. Det finns många andra läskiga virus där ute.

Hur tänker ni att er podcast bidrar till att skydda företagen?

Vi bjuder in kollegor i branschen, experter från hela världen som delar med sig av lärdomar, erfarenheter och fallgropar. Olika aktörer som jobbar professionellt med att bekämpa finansbrottslingarna kan hålla sig uppdaterade genom olika case studier och verktyg. Genom att dela med oss av dessa erfarenheter då bidrar vi till att identifiera förändringar i tidigare kända bedrägliga metoder, hitta nya trender och bli bättre och snabbare på att hantera riskerna. Plus, det är alltid intressant att höra om vad de olika nationella motsvarigheterna till finansinspektion, finanspolis eller andra brottsbekämpande myndigheter kommunicerar i andra länder.

Vad har förändrats?

Frågan är nästan – vad är konstant? Under Covid-19 har vi sett nya varianter av redan etablerade metoder blomma upp. Det kan uppstå nya riskmoment i ens dagliga arbete, moment som kanske skulle varit enkla att hantera i sin normala arbetsmiljö. Det kan vara allt från moment som missas, pga. gamla rutinbeskrivningar, access till olika supportsystem, användare och behörigheter som inte är uppdaterade osv. till att missa viktiga signaler som vanligtvis går att stämma av med sina närmaste kollegor. Om man redan är ensam i sin funktion på sin arbetsplats, ja, då finns risken att man nu är än mer utsatt.

Många företagare undrar varför långivare ställer så mycket frågor, hur förklarar du det?

Vi är nyfikna! Vi vill känna dig och ditt företag, få en bra bild om vad företaget bedriver för verksamhet och för att kunna ge dig och ditt företag så bra villkor som möjligt. Vi förhåller oss till de krav och regler som finns. Dessa finns där av en anledning, både för att skydda vår kund och vår, DBTs verksamhet. Det är en del av vårt samhällsansvar att motverka bedrägerier, penningtvätt och finansiering av terrorism. Vi vet att majoriteten av våra kunder bedriver sin verksamhet korrekt och ärligt. Men, för att upptäcka det fåtal som inte har samma goda intention behöver vi ställa frågor till alla, utan undantag. När du som företagare svarar på våra frågor hjälper du också till att förhindra brottslig verksamhet.

I senaste avsnittet av podden ”The Capitivated Audience” är DBTs kreditchef Ulrika Valassi intervjuad. Podden är på engelska.

Lyssna på avsnittet här

Få mer artiklar in i din mailbox