De flesta små och medelstora (SME) företag har ingen styrelse värd namnet. Men det borde de ha. Undersökningar visar att en aktiv styrelse, där minst en och helst två externa ledamöter ingår och där man har minst fyra styrelsemöten per år, är positivt för företagets utveckling. Läs om hur du toppar ditt team.

Externa personer kommer in i företaget med sina nätverk och sina insikter, de öppnar dörrar och skapar nya idéer. De pushar på när det gäller utveckling, tillväxt, de har kunskap om internationalisering och finansiering.

Många företagare väljer alltså att missa den chansen. Ofta av rädsla för att förlora kontrollen, ovilja att släppa in ”främlingar” till sin baby – det företag man själv har skapat.

Men styrelsen kan utgöra ett verkligt stöd för dig som företagare. En aktiv styrelse gör att vi som är långivare, finansiärer, riskkapitalister men även leverantörer och kunder får en helt annan respekt. Du framstår som seriös. Ditt företag kommer att finnas kvar.

Hur ska du då hitta dina ledamöter? Leta efter personer du redan känner som du vet har värderingar som liknar dina, men som har andra kompetenser och därför kompletterar dig. Det kan vara tidigare arbetskamrater eller chefer. Ett råd, bara: Välj inte någon som står dig alltför nära. Det ska vara någon som vågar stå upp emot dig utan att riskera en känslig relation. En fullkomlig främling är ingen galen idé. Det finns en rad styrelsenätverk som du kan ansluta dig till för att leta, och jag lovar – fler än du tror vill vara med och lyfta just ditt företag.

Ett sätt att finansiera en expansion är att sälja en del av aktierna till utomstående, kanske en riskkapitalist, en kund eller medarbetare. Då får du in delägare som helt säkert vill ha en styrelseplats. I det läget är det ännu viktigare att du hittar en extern medlem som kan balansera er olika viljor och intressen.

Jag är övertygad om att om fler företagare tog in minst en extern styrelseledamot, då skulle hela Sverige lyfta.

Länk till Almis styrelsekartläggning 2019