DBT erbjuder finansieringslösningar som hjälper företag att realisera sin innovations- och tillväxtpotential.
Berätta mer om era affärsidéer och tillväxtplaner, så hittar vi tillsammans rätt lösning för er.
Stora företag fattar ofta strategiska beslut om framtida tillväxt. Organiskt eller genom förvärv? Kan vi sälja mer av samma eller måste vi hitta nya kundgrupper, tjänster eller produkter för att nå dit vi vill? I små och medelstora företag för man oftast inte den här diskussionen. Men man kanske borde.

Du som driver ett SME-företag har sällan tid att ägna dig åt strategiskt tänkande. Du använder kanske uttryck som ”lever ur hand i mun”, ”släcka bränder” eller ”springer framför tåget” för att beskriva din vardag. Tillväxt – ja, det får bli som det blir, om rätt tillfälle råkar uppenbara sig.
Det är verkligen inget fel med det. ”Ta chansen när den uppstår” är ett av de bästa företagarråd som finns. Men har du för mycket att göra är det inte säkert att du hinner se chansen när den kommer. Det lättare om du öppnar dina sinnen och börja spana efter chanser. Att aktivt arbeta dig mot de möjligheter som du ser kan ta din verksamhet till nästa nivå. En idé är därför att sätta av minst en halvtimme någon gång i veckan för att fundera över vad du vill med ditt företag.
Om du vill att ditt företag ska växa är mitt råd att börja med att granska vad du har, och fundera på hur du kan utöka det. Alltför ofta stöter vi på företag som missar att det största tillväxtmöjligheterna finns där du står; på din marknad med dina kunder. Börja med att ”gräva där du står”. Ett annat bra sätt att växa är att addera liknande och/eller kompletterande varor eller tjänster till det du redan erbjuder.
Exempel: Om du är vinimportör – komplettera med mat som passar till vinet. Om du driver en ridanläggning, öppna en butik för ridkläder. Om du säljer verkstadsmaskiner, se till att du utvecklar servicen för maskinerna. Att säkra tillgången till eftermarknad ger dig möjlighet att förlänga affärscykeln för din verksamhet. Du går då från att bara vara beroende av mer volatil nyförsäljning till att skapa långa affärsrelationer med återkommande intäkter över en längre period.
Men innan du börjar expandera – se till att du har marknadens nöjdaste kunder. Det är de som ska sälja in din nya verksamhet. Någon annan marknadsföring kommer inte att behövas.
Vill du veta om hur en aktiv styrelse kan lyfta ditt företag – klicka här!