Boka möte
close button
DBT-57 (kopia)
Hej! Jag heter Thomas och är Client Executive på DBT.

Redo att ta nästa steg i ditt företagande?

DBT erbjuder finansieringslösningar som hjälper företag att realisera sin innovations- och tillväxtpotential.

Berätta mer om era affärsidéer och tillväxtplaner, så hittar vi tillsammans rätt lösning för er.

DBT-57 (kopia)
Ska vi börja med ditt företag och din e-post?
Vårt företag heter

med organisationsnummer är


Ni når mig på e-postadressen
DBT-57 (kopia)
Trevligt att träffa dig!
Vilken tillväxtmöjlighet står du inför just nu?
DBT-57 (kopia)
Spännande! Hur stort är finansieringsbehovet?
Vi söker finansiering på
belopp
och vi räknar med
att betala tillbaka inom
tid
DBT-57 (kopia)
Tack för din förfrågan !

Vi kommer att höra av oss till dig inom 1-3 arbetsdagar med en plan framåt för att ta tillväxtresa mot nya höjder.
Inför vårt möte kan du även passa på att ladda ned DBTs Toolbox med några enkla kalkyler och modeller som kan hjälpa oss att se samma affärsmöjligheter som du gör.
DBT-57 (kopia)
Toppen! Nu behöver vi bara dina kontaktuppgifter. Fyll i uppgifterna nedan så återkommer vi till dig för att ta nästa steg.
Jag som är kontaktperson heter


Ni kan nå mig på mobilnummer
Låt oss ta ett onlinemöte på 20 minuter.
dbt.seInsikterSå växer du företaget med hjälp av Facebook

Så växer du företaget med hjälp av Facebook

Alla digitala marknadsföringskanaler har sina fördelar, men sociala medier tar allt större utrymme i företagens marknadsplaner. Under många år har Googles avancerade annonsplattformar dominerat, men även Facebooks verktyg blir alltmer effektiva för att nå en ökad generering av leads. Här ger vi några konkreta tips så du kan komma igång.

Den sociala aspekten i fokus

Eftersom Facebook från början var en social kanal har det varit viktigt för jättebolaget att inte tappa fokus på sin huvuduppgift – att hjälpa vänner och familj hålla kontakten. Facebooks algoritmer prioriterar  delvis sociala interaktioner framför traditionella annonser. Det betyder att det är extra viktigt för annonsörer att målgruppsanpassa sina inlägg och fokusera på engagerande innehåll.

Med rätt prioriteringar kan annonsering på Facebook vara mycket kostnadseffektiv och du når du många personer i en specifika målgrupp till en relativt låg kostnad. Nackdelen är att du vanligtvis inte når dem vid en tidpunkt då de står i begrepp att köpa något. Men genom att publicera rätt typ av sponsrade inlägg kan du ändå få bra effekt, inte minst i form av ökad varumärkeskännedom och lojalitet.

 

Sponsrade inlägg - så här gör du:
  • När du har ett färdigt inlägg du vill nå ut med är det inte svårare än att klicka på knappen "Marknadsför inlägg" i anslutning till själva inlägget på din företagssida.
  • Nästa steg är att välja målgrupp och budget – och här lönar det sig att tänka igenom alternativen. Det är viktigt att du når ut till rätt individer och med Facebooks målgruppsegmentering har du stora möjligheter att anpassa målgruppen med utgångspunkt i plats, ålder, kön och intressen.
  • Du kan också välja att rikta inlägget till personer som redan gillar din sida (och deras vänner), samt om du vill använda en knapp för interaktion, d.v.s. "Läs mer", "Köp nu", eller länka till en e-shop.
  • Din budget kan enkelt anpassas efter hur många du vill nå ut till och vad som är syftet med det sponsrade inlägget. Om målet är stor spridning är det vanligtvis bäst att använda betalningsmodellen CPM (kostnad per tusen visningar). CPC (kostnad per klick) är bättre lämpat för konverteringsfokuserade annonser (försäljning eller annan aktiv interaktion), eftersom du bara betalar när någon klickar på annonsen.

Som nybörjare på Facebookannonsering är det en bra idé att börja med en smal målgrupp och en mindre budget för att få en uppfattning om vilket resultat du kan förvänta dig. Facebook har bra videos online för att lära dig hur du använder deras verktyg. Du kan även bli certifierad i deras olika program och öka kompetensen som digital marknadsförare. 

fb bm 2

 

Med tiden får du intressant data som indikerar om du är på rätt väg och vad det givit företaget i form av ökad försäljning. Du kan även testa olika budskap och jämföra vilka inlägg som presterar bäst. Det gör att du  får värdefulla insikter om din kundgrupp som hjälper dig att skapa engagerande innehåll.

Annika Vangstad, CMO på DBT


Glöm inte mätning och uppföljning

För att ta reda på hur ditt sponsrade inlägg presterat kan du när som helst klicka på knappen "Marknadsför inlägg" igen. Här ser du hur många personer du nått ut till och hur många som interagerat med ditt inlägg. Med tiden får du intressant data som indikerar om du är på rätt väg och vad det givit företaget i form av ökad försäljning.  Du kan även testa olika budskap och jämföra vilka inlägg som presterar bäst. Det gör att du  får värdefulla insikter om din kundgrupp som hjälper dig att skapa engagerande innehåll.

 

Sammanfattning – fyra enkla tips:
  • Marknadsför bara inlägg som du tror har goda möjligheter att väcka intresse hos målgruppen.
  • Börja med en smal målgrupp och liten budget.
  • Välj CPM för att nå ut till fler och CPC när konvertering är målet.
  • Håll koll på statistiken för att ta reda på vad som fungerar bäst. 
  • Testa olika budskap och lär dig vad som funkar bäst.

Stort lycka till!

 

DBT finns här som din tillväxtpartner

Vi på DBT möter många små och medelstora företag där digitalisering av verksamheten givit företaget stark tillväxt. Boka digital möte med oss när det är dags att finansiera nästa steg i bolagets tillväxtresa.

 

B1034184

Ansök om att finansiera företagets tillväxtplaner

Steg 1 av 3
Vårt företag heter

med organisationsnummer är


Ni når mig på e-postadressen
Steg 2 av 3
Spännande! Hur stort är finansieringsbehovet?
Vi söker finansiering på
belopp
Steg 3 av 3
Toppen! Nu behöver vi bara dina kontaktuppgifter. Fyll i uppgifterna nedan så återkommer vi till dig för att ta nästa steg.
Jag som är kontaktperson heter


Ni kan nå mig på mobilnummer
Tack för din förfrågan !

Vi kommer att höra av oss till dig inom 1-3 arbetsdagar med en plan framåt för tillväxtresa mot nya höjder.