Boka möte
close button
DBT-57 (kopia)
Hej! Jag heter Thomas och är Client Executive på DBT.

Redo att ta nästa steg i ditt företagande?

DBT erbjuder finansieringslösningar som hjälper företag att realisera sin innovations- och tillväxtpotential.

Berätta mer om era affärsidéer och tillväxtplaner, så hittar vi tillsammans rätt lösning för er.

DBT-57 (kopia)
Ska vi börja med ditt företag och din e-post?
Vårt företag heter

med organisationsnummer är


Ni når mig på e-postadressen
DBT-57 (kopia)
Trevligt att träffa dig!
Vilken tillväxtmöjlighet står du inför just nu?
DBT-57 (kopia)
Spännande! Hur stort är finansieringsbehovet?
Vi söker finansiering på
belopp
och vi räknar med
att betala tillbaka inom
tid
DBT-57 (kopia)
Tack för din förfrågan !

Vi kommer att höra av oss till dig inom 1-3 arbetsdagar med en plan framåt för att ta tillväxtresa mot nya höjder.
Inför vårt möte kan du även passa på att ladda ned DBTs Toolbox med några enkla kalkyler och modeller som kan hjälpa oss att se samma affärsmöjligheter som du gör.
DBT-57 (kopia)
Toppen! Nu behöver vi bara dina kontaktuppgifter. Fyll i uppgifterna nedan så återkommer vi till dig för att ta nästa steg.
Jag som är kontaktperson heter


Ni kan nå mig på mobilnummer
Låt oss ta ett onlinemöte på 20 minuter.
dbt.seInsikterDin närvaro på sociala medier kan rädda företaget

Din närvaro på sociala medier kan rädda företaget

En stark närvaro på sociala medier kan vara räddningen i coronakrisen. Men för att lyckas krävs att du vågar vara både transparent och ödmjuk i din kommunikation. Så här gör du.

Ingen vet hur coronakrisen slutar. En klok strategi för sociala medier är ingen garanti för att företaget överlever. Men det kostar nästan ingenting att nå sina kunder den här vägen.

Nyckeln till framgång är att veta var i den sociala medievärlden som dina kunder befinner sig. Det är i dessa medier du också vill vara och synas. Och det här är inte raketforskning. Surfa runt och kolla själv: Utgörs din målgrupp av vd:ar inom finans hittar du dem troligast på LinkedIn. Utgörs den av äldre kvinnor utan chefsposition, satsa på Facebook. Jobbar dina kunder mycket med bilder, gå till Instagram.

Men det räcker inte att göra inlägg och sen glömma det hela. Då har du ingen aning om hur ditt budskap har tagits emot. Tänk i stället att du vill sätta igång en debatt, få dina följare att samtala med varandra.

VD viktig del av varumärket

Företag är ofta försiktiga med att låta vd gilla och dela inlägg. Men en vd utgör en viktig en del av varumärket både internt och externt. Om ett bolag har 200 anställda är det troligt att de flesta anställda följer vd på LinkedIn. Den kommunikationen är nu mycket viktigare än normalt. När många jobbar hemma räcker det inte med gruppmail en gång i veckan.

För att stärka varumärket krävs samtidigt att du kan hålla en hög nivå på dina inlägg. Inte helt enkelt för den som inte är van att kommunicera. Ett tips är ställa frågor till kunderna i de sociala medierna. Vad tycker ni? Vilken produkt skulle ni vilja köpa? Vilken servicegrad skulle ni uppskatta?

Även den som lyckas med detta glömmer ofta bort nästa steg: Analysen. Vilka läste inlägget? Var de kvinnor, män? Vilken åldersgrupp? Reagerade de positivt eller negativt? De flesta sociala medier har inbyggda möjligheter att göra dessa analyser – använd dem och låt kunskapen vägleda dig i nästa inlägg.

Anpassa bilderna

Bilder är ett kapitel för sig. Ditt företag kanske har en bildbank som används i sociala medier, och som kanske är öppen för journalister. Den behöver justeras i dessa tider. Gå in och titta på bilderna med ”coronaögon”. Du kommer att märka att många känns helt fel. Folk som kramas, handskakningar, folkmassor. Porträtten över företagets nyckelpersoner – hur ser de ut? Är de väldigt glada kanske de inte går att använda just nu. Se till att det finns olika ansiktsuttryck att välja på.

Goda exempel

För den som är nyfiken på hur företagare reagerar i sociala kanaler under den här krisen finns gott om goda exempel. Här är tre favoriter:

  • Fastighetsmäklarbranschen. Insåg blixtsnabbt att folk skulle utebli från visningar. Erbjöd då digitala och privata visningar på FaceTime där spekulanten i lugn och ro går igenom bostaden och kan ställa frågor.
  • Smyckesföretaget Edblad livesänder förevisningar med berättelser om hur smyckena har kommit till, varför en viss design har valts, samtidigt som kunderna kan livechatta. Det här är en modell som säkert kommer att leva kvar långt efter corona särskilt för producerande företag med kunder som är utspridda i landet.
  • Krögaren Pontus Frithiof som öppet och ödmjukt delat med sig av situationen i restaurangbranschen i sociala kanaler. Han har debatterat på LinkedIn, ställt frågor till kunder, bett om hjälp och generöst delat med sig av hur han själv löst sina problem. Hatten av för honom!

Det de goda exemplen visar är att allt som sker på sociala medier måste vara genuint. Det går inte att ljuga eller gömma sig bakom en fasad. Var transparent.

Läs vår guide “Att finansiera tillväxt. Fyra lektioner och en hemläxa”.